Odcinek Kowalewo Pomorskie - Golub Dobrzyń jest fragmentem linii nr 209 Brodnica - Bydgoszcz Wschód. Stacja w Golubiu Dobrzyniu znajduje się w km 34,871, natomiast stacja Kowalewo Pomorskie w km 49,764. Odcinek z Brodnicy do Kowalewa został otwarty 1 listopada 1900 roku.
Wstrzymanie przewozów pasażerskich pomiędzy Brodnicą a Chełmżą nastąpiło 1 października 1999 roku, a więc prawie po 100 latach od otwarcia linii. Odcinek ten w ostatnich latach nie odgrywał większego znaczenia w transporcie kolejowym, stanowił raczej lokalne połączenie dla mieszkańców. W ostatnim rozkładzie jazdy 1999/2000 r. znajduje się 8 pociągów - trzy w relacji Bydgoszcz - Brodnica, jeden w relacji Chełmża - Brodnica, oraz dwa w relacji Brodnica - Chełmża i dwa Brodnica - Bydgoszcz. Niedługo później, bo 3 kwietnia 2000 r. zostają wstrzymane połączenia z Chełmży do Bydgoszczy Fordonu, a 1 maja 2004 r. na odc. Bydgoszcz Fordon - Bydgoszcz Wschód (ostatecznie, gdyż na przełomie roku 2003/2004 doszło do czasowego wstrzymania przewozów). Ruch towarowy pomiędzy Brodnicą, a Kowalewem się nie odbywał. 15 lipca 2003 roku odcinek Bydgoszcz - Chełmża - Brodnica pokonał autobus szynowy 215M-001 w ramach akcji "Szynobus dla gmin", promującej autobusy szynowe jako tani środek transportu szynowego. Ponad pół roku później, 11 stycznia 2004 roku odcinek Kowalewo Pomorskie - Golub Dobrzyń - Brodnica przejechał autobus szynowy SA106-001 w ramach Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Obecnie linia powoli zarasta trawą i chwastami. Brak jakiegokolwiek utrzymania sprawi, że niedługo torowisko stanie się łupem złodziei, w konsekwencji będzie trudne do odbudowania i szanse na ewentualne przywrócenie połączeń staną się barierą finansową.
Semafor wjazdowy do Kowalewa Pomorskiego. |
Budynek dworcowy dawnej stacji Kowalewo Pomorskie Miasto. Jak widać ma swojego właściciela. |
Kawałek za Kowalewem Pomorskim Miastem. Widok w stronę Kowalewa. |
Budynek dworcowy w Chełmońcu. Typowy pruski budynek na mniejszej stacji. |
Łuk przed Chełmońcem. Widoczny słupek kilometrowy 42,900. |
Łuk za Ostrowitym k/Golubia. |
Ostrowite koło Golubia. Budynek stacyjny popada w ruinę, nie mniej został zamknięty dawno przed wstrzymaniem przewozów. |
Ostrowite k/Golubia - widok ze skraju równiny stacyjnej w stronę Golubia Dobrzynia. Widoczny w oddali budynek stanowi dziś mieszkanie. Niegdyś była to nastawnia. |
Semafor wjazdowy do Golubia Dobrzynia. Po lewej stronie widoczny dach nastawni. |
Zachodnia głowica stacji w Golubiu Dobrzyniu. Widoczna "wypatroszona" z wszelkich urządzeń nastawnia i semafory wyjazdowe w stronę Kowalewa. |